Vores Stakeholder Matrix kan gøre underværker som strategisk redskab.
Få overblik og prioritering af den strategiske indsats over for virksomhedens stakeholders
I Stadil Advice har vi siden bogen udviklet et rådgivningsværktøj, som har fire faser. Gennemfør de nedenstående punkter med ledelsen, det være sig direktionen og/eller bestyrelsen:
1. Lav en visuel oversigt med alle stakeholders (interessenter) – og nummerér dem.
2. Gennemgå alle stakeholders i forhold til aktuel vigtighed og styrke.
3. Gennemgå dernæst alle stakeholders i forhold til fremtidig vigtighed og styrke – fx 2025.
4. Overfør resultaterne i stakeholdermatricen – se figuren.
Efter gennemgang og udfyldelse af de fire punkter, så har ledelsen fået sig et overblik og en oplagt prioritering af den strategiske indsats over for virksomhedens stakeholders. Desuden betyder det også, at man er tryg ved ikke at have overset eller glemt nogen eller noget.
Jeg håber, at det kan inspirere alle med et behov for netop dette – og hvis du ønsker mere info, er du velkommen til at kontakte mig på cs@stadil-advice.dk.