Bogen hjælper enhver virksomhed til at få indsigt i de otte forskellige former for netværksdannelse, som er en del af enhver virksomhed. Stadil og Waldstrøm gennemgår systematisk og med overblik, hvad en virksomheds uoverskuelige netværk egentlig består af og hjælper ledere til at se deres egen ledelsesrolle i lyset af corporate networking.
’Corporate’ betyder virksomheden som ”helhed”. Derfor dækker Corporate Networking over ’strategisk bevidsthed, om hvordan virksomheden herunder dens ansatte anvender netværk og networking’. Virksomheder og enkeltpersoner kan ikke undlade at netværke – og derfor er de forskellige netværksaktiviteter, der tilsammen udgør Corporate Networking, ikke noget man i praksis kan fravælge.
Alene af den årsag, at en virksomhed kun kan eksistere som begreb, hvis den har medarbejdere, kunder og partnere, gør dermed, at virksomheden er født med et netværk. Netværk og networking er ikke i sig selv et valg, men det er det at gøre de aktiviteter til en bevidst og struktureret del af virksomhedens udvikling. Og vi kan søge at optimere virksomhedens netværksindsatser. Det er et strategisk valg.
Corporate Networking kan derved anvendes til at realisere flere forskellige typer af mål for både enkeltpersoner og organisationer. Forskning og interviews har vist, at det virker: Corporate Networking kan med fordel have en fremtrædende rolle i forhold til en bred vifte af virksomhedens centrale mål.