Sådan finder du din professionelle passion

At finde sin professionelle passion er formlen på det meningsgivende arbejdsliv. Det er måden, hvorpå du kombinerer passion, kompetencer og markedsværdi.

Det meningsgivende arbejdsliv

Vores grundmodel nedenfor rummer de syv komponenter. Udgangspunktet er de tre variable: passion
(det, du brænder for), stjernekompetence, (det, du er god til) og markedsværdi, (efterspørgslen efter dig), som i figuren er illustreret med tre cirkler.

Jo mere du optimerer de tre variable, desto mere oplever du de tre eftertragtede tilstande, nemlig motivation (din energikilde), flow (dit grundlag for at skabe resultater) og lykke (dine følelsers fitnesscenter), der i figuren er udtrykt i fællesmængder mellem de tre variable.

Model: Professionel Passion

Opnår du en god dynamik mellem de tre tilstande, vokser udbyttet i form af professionel passion, som er udtrykt i det centrale felt.

Nedenfor har jeg samlet en række spørgsmål, du kan stille dig selv for at blive klogere på, hvad din passion, dine stjernekompetencer og din markedsværdi er. Du kan se spørgsmålene nedenfor eller downloade dem som pdf til senere brug. God fornøjelse!


Spørgsmål til passion

En passion er en aktivitet, som giver dig en særlig god og nærende energi. At være passioneret svarer til, at du gør det, du brænder for, og brænder for det, du gør.

  1. Hvad vil du allerhelst bruge din tid på, hvis du frit kan vælge?
  2. Er du til indholdsbaserede eller rammebaserede passioner?
  3. Passion og identitet – hvordan passer det på dig?
  4. Dine følelser sladrer – hvad har du positive følelser omkring?
  5. Er der nye passioner på vej til dig?
  6. Hvem er for dig passioneret? Hvorfor?
  7. Hvis du skulle skrive en bog, hvad ville den så handle om?

Spørgsmål til stjernekompetence

Stjernekompetence kan beskrives som: Din motor, dine stærke sider, din faglighed og dine styrker, din basis for toppræstationer, dine resultater af hårdt arbejde og målrettet træning.

  1. Hvad er du rigtig god til?
  2. Hvad har du, der underbygger det, som du er god til? (Uddannelse, erfaring, andet.)
  3. Hvad har været dine største succeser? Hvorfor?
  4. Kan du finde 2-3 oplevelser, som beskriver dine stjernekompetencer?
  5. Hvilke stjernekompetencer vil du godt udvikle?
  6. Hvad oplever du, at du skal blive god til/uddanne på sigt for at kunne performe i arbejdslivet?

Spørgsmål til markedsværdi

Lige meget hvor god du selv synes, du er eller bliver, hjælper det intet, hvis ikke vi forstår at omsætte det i forhold til markedets efterspørgsel.

  1. I hvilke situationer har du en høj markedsværdi?
  2. Hvad kan du gøre for at finde frem til, hvad du er værd for arbejdsmarkedet?
  3. Hvordan kan du få mere viden om din markedsværdi? Hvem kan hjælpe?
  4. I hvilke situationer er der bud efter dine kompetencer?
  5. Hvor stærkt er dit netværk?

Del dette opslag:

Relaterede artikler

Kundecase: Mathilde Ive

Mange veje kan føre til medlemskab af et ledernetværk. Nogle gange kan det være de rigtige spørgsmål på det rigtige tidspunkt, der baner vejen.

Læs mere

Kundecase: Jørgen Urhbrand

Selvom man er en erfaren leder, har man stadig behov for at have et pusterum. Og det får man i netværkene. Sådan er mit SAX-netværk.”, fortæller Jørgen Uhrbrand, direktør i AS3, som har været en del af netværket hos Stadil Advice i fem år.

Læs mere

Kundecase: Stefan Hallas

Stefan Hallas opdagede SAL-netværket, at han blev udfordret og inspireret fagligt og mødte nye mennesker. Det vigtigste var dog, at han fandt et netværk, hvor han kunne sparre med ligesindede, og dermed kom han ud af den professionelle ensomhed, som han mærkede i sin hverdag.

Læs mere