Det meningsgivende arbejdsliv
Vores grundmodel nedenfor rummer de syv komponenter. Udgangspunktet er de tre variable: passion
(det, du brænder for), stjernekompetence, (det, du er god til) og markedsværdi, (efterspørgslen efter dig), som i figuren er illustreret med tre cirkler.
Jo mere du optimerer de tre variable, desto mere oplever du de tre eftertragtede tilstande, nemlig motivation (din energikilde), flow (dit grundlag for at skabe resultater) og lykke (dine følelsers fitnesscenter), der i figuren er udtrykt i fællesmængder mellem de tre variable.

Opnår du en god dynamik mellem de tre tilstande, vokser udbyttet i form af professionel passion, som er udtrykt i det centrale felt.
Nedenfor har jeg samlet en række spørgsmål, du kan stille dig selv for at blive klogere på, hvad din passion, dine stjernekompetencer og din markedsværdi er. Du kan se spørgsmålene nedenfor eller downloade dem som pdf til senere brug. God fornøjelse!
Spørgsmål til passion
En passion er en aktivitet, som giver dig en særlig god og nærende energi. At være passioneret svarer til, at du gør det, du brænder for, og brænder for det, du gør.
- Hvad vil du allerhelst bruge din tid på, hvis du frit kan vælge?
- Er du til indholdsbaserede eller rammebaserede passioner?
- Passion og identitet – hvordan passer det på dig?
- Dine følelser sladrer – hvad har du positive følelser omkring?
- Er der nye passioner på vej til dig?
- Hvem er for dig passioneret? Hvorfor?
- Hvis du skulle skrive en bog, hvad ville den så handle om?
Spørgsmål til stjernekompetence
Stjernekompetence kan beskrives som: Din motor, dine stærke sider, din faglighed og dine styrker, din basis for toppræstationer, dine resultater af hårdt arbejde og målrettet træning.
- Hvad er du rigtig god til?
- Hvad har du, der underbygger det, som du er god til? (Uddannelse, erfaring, andet.)
- Hvad har været dine største succeser? Hvorfor?
- Kan du finde 2-3 oplevelser, som beskriver dine stjernekompetencer?
- Hvilke stjernekompetencer vil du godt udvikle?
- Hvad oplever du, at du skal blive god til/uddanne på sigt for at kunne performe i arbejdslivet?
Spørgsmål til markedsværdi
Lige meget hvor god du selv synes, du er eller bliver, hjælper det intet, hvis ikke vi forstår at omsætte det i forhold til markedets efterspørgsel.
- I hvilke situationer har du en høj markedsværdi?
- Hvad kan du gøre for at finde frem til, hvad du er værd for arbejdsmarkedet?
- Hvordan kan du få mere viden om din markedsværdi? Hvem kan hjælpe?
- I hvilke situationer er der bud efter dine kompetencer?
- Hvor stærkt er dit netværk?