Kundecase: Jørgen Urhbrand

Selvom man er en erfaren leder, har man stadig behov for at have et pusterum. Og det får man i netværkene. Sådan er mit SAX-netværk.”, fortæller Jørgen Uhrbrand, direktør i AS3, som har været en del af netværket hos Stadil Advice i fem år.

Forord

Jørgen Uhrbrand har været topleder i AS3 i 23 år. For nogle år siden stoppede hans partner i AS3. Det fik Jørgen Uhrbrand til at føle sig professionel ensom, fordi det er ikke alting, man kan vende med sin leder eller andre i sin organisation.

Han savnede nogen at sparre med i sin dagligdag. Efter nøje overvejelser valgte han at blive en del af Stadil Advice Executive Netværk kaldet SAX-netværket.

Værdien af tæt sparring i mindre netværksgrupper

Jørgen Uhrbrand havde været i andre netværk, og han var også blevet spurgt om, han ville være en del af en VL-gruppe. Men det ville han ikke, fordi grupperne var for store. I et andet netværk var der også en god facilitator og gode indlægsholdere. Men han savnede det at komme tæt på, når man skulle vende dilemmaer og problemstillinger.

Jørgen Uhrbrand og Christian Stadil har kendt hinanden i mange år. Det, der afgjorde valget om at blive en del af SAX-netværket, var Christians’ evne til at sætte mennesker sammen, og at grupperne ikke var større end 8-10 mennesker.

Du kan vælge at have en coach eller blive en del af et netværk. Nogle vælger begge dele. Jeg har valgt at blive en del af SAX-netværket, og jeg glæder mig altid til at tage af sted. Selvfølgelig kan der være uopsættelige møder, vi er nødt til at tage. Men jeg ved, at vi alle prioriterer det meget højt.

Netop fordi vi har det der pusterum, hvor vi kan få luft for det ene eller det andet. Nogle gange kan man høre om andres udfordringer og tænke: Jeg troede faktisk, at jeg var den eneste, der sad med denne professionelle ensomhed eller en eller anden udfordring. Dét, at der ikke er så mange med, gør det også intenst.”, fortæller Jørgen Uhrbrand begejstret.

Christian Stadils talent for at sammensætte stærke og kompetente ledergrupper

Jørgen Urbrand fortsætter: ”Man kan også bruge netværket til at få luft. Og det kræver jo igen, at du er sårbar eller i hvert fald tør vise din sårbarhed. At du viser, at du ikke har svaret på alt. At du har faktisk brug for netværket til at bare få nogle gode råd. Nogle gange har jeg bare brug for at have nogen til at lytte på mig. Jeg oplever klart, at netværket er en god ventil i dagligdagen. Og vi mødes jo kun 5-6 gange om året, så mere tidskrævende er det heller ikke.

I SAX-netværk møder jeg ligesindede, der har lige så stor ledelseserfaring, som jeg har. Det er simpelthen særdeles kompetente mennesker, der har en konstruktiv tilgang til hinanden. Man kan være ung leder, man kan være en erfaren leder.

Og det er jo der, hvor jeg synes, Christian er rigtig god til at matche grupperne op mod hinanden. Så jeg møder dygtige mennesker, som kan give mig sparring, og som forhåbentlig også oplever, at jeg også giver dem noget den anden vej rundt.”

Vigtigheden af at lede med integritet og ansvar

I 23 år har Jørgen Uhrbrand været topleder i AS3; en virksomhed, som rådgiver HR- og ledergrupper i bl.a. forandringsprocesser og til at varetage opgaven at opsige nogen. For ham er det vigtigt, at det, der skal gøres, skal gøres. Men det skal gøres ordentligt. Det er en værdi, der går igen i alle AS3’s ydelser, som både tæller lederudvikling, rådgivning om trivsel, om arbejdet med feedback og om psykologisk tryghed. Alt det, der skal til for at balancere det at skabe resultater på bundlinjen og vise social ansvarlighed. Værdier, som også præger Jørgen Uhrbrand som leder:

”Jeg har faktisk lige i dag skullet melde en ting ud i min organisation om en medarbejder, der skal stoppe. Der ved jeg jo godt, at der er enorm fokus på det, jeg siger. Det er der, fordi vi står og rådgiver mennesker og organisationer om lige præcis det, jeg stod i, i morges. Derfor er jeg meget bevidst om, at jeg skal forberede mig optimalt. Og jeg skal kunne kigge mig selv i øjnene. Jeg ved, at det ikke er alle, der er enige i den beslutning, jeg nu har truffet. Men jeg skal formidle det så professionelt og sobert, som det overhovedet lader sig gøre.

Der er fordele og ulemper ved at lede vidensmedarbejdere som her. Jeg skal ikke lede alle mine medarbejdere, jeg skal coache dem. Jeg skal vise dem vejen og have den daglige dialog med dem, men de er selvkørende. Men det gør jo også, at du har mange kloge mennesker, som har mange holdninger til tingene. Så jeg skal være meget bevidst om, hvad det er for mennesker, jeg leder i min dagligdag. Det er jo sådan nogle dilemmaer og problematikker, som jeg kan vende i SAX-netværket i Stadil Advice.”

Netværkets succes afhænger af gensidig sparring og engagement

Jørgen Uhrbrand betragter ikke sig selv som en ”netværkshaj”. Og måden, han bruger sit netværk på, har også ændret sig over tid. Den vigtigste læring, han har taget med sig gennem årene, er, at råd og sparring går begge veje. Og for at et netværk er en succes, så skal man også selv byde ind med eksempler og cases fra sit eget liv.

”Jeg er fra naturens hånd ikke særlig god til at netværke, eller den der kommer ud og beder om noget. Der har jeg lært, at det handler om at give noget, før man kan bede om noget. Jeg har skullet lære, at det kommer faktisk ikke som en ulejlighed, når du spørger dit netværk om et godt råd. Fordi det går også den anden vej. Så du skylder også dem noget, hvor du står til rådighed. For hvis nu der kommer et menneske til dig i en god mening og beder om et godt råd. Vil du så sige nej? Nej, det vil jeg ikke. Så hvorfor tror jeg så, at andre vil sige nej? Jeg er blevet meget bedre til at bruge mit netværk og har fået øjnene op for den enorme værdi, der ligger i det.”

Christian Stadil har det overordnede overblik over, hvem der har lyst til at blive en del af SAX- og SAL-netværk i Stadil Advice. Derfor er det også ham, der sammensætter de forskellige netværksgrupper. Nogle er med i netværkene i mange år, mens andre stopper efter et par år. Det har fungeret fint for Jørgen Uhrbrand, at der sker en løbende udskiftning af folk.

”Sådan er det jo i et netværk. Der er nogle, der forlader det, og så er der nye, der kommer ind. Der skal man jo lige finde ud af, hvad er det nu for nogle mennesker, der kommer ind. Er det nogle, man svinger med og har tillid til, og som kan give mig noget. Og som jeg føler jeg kan betro mig til. Og selvfølgelig er der også nogle i SAX-holdet, som du er tættere på end andre. Sådan vil det altid være. Men jeg har ikke oplevet nogen i Christians netværk, som jeg har følt, ikke har kunnet give mig noget. Det må jeg sige.”

Bestyrelsesuddannelse som strategisk forberedelse til fremtidige karrieremuligheder

Efter 23 år som topleder ser Jørgen Uhrbrand frem mod et arbejdsliv, der skal omstruktureres i de kommende år. Som en forberedelse til den fremtid har han derfor valgt at tage bestyrelsesuddannelsen SA Board Work hos Stadil Advice. Baseret på det interessefællesskab har det kastet endnu et netværk af sig, som han nu også er blevet en del af.

”Jeg er jo et sted i min karriere, hvor jeg også skal begynde at overveje, hvor lang tid jeg skal blive ved med at arbejde? Jeg tror ikke på det her med at gå direkte fra at være direktør til pensionist. Det er forhåbentlig hverken i morgen eller næste år, at jeg skal forlade AS3, hvis jeg selv skal bestemme det. Men på et eller andet tidspunkt. Det vil derfor være nærliggende at få nogle bestyrelsesposter.

Jeg fandt ud af, at der faktisk findes 50 bestyrelsesuddannelser i Danmark. Men langt de fleste af dem handlede om compliance og drift af virksomheder. Det, jeg synes, der er godt ved Christians Stadils bestyrelsesuddannelse, er jo at finde ud af, hvordan du får din første bestyrelsespost. Det er det, der er i fokus mere end compliance-delen.

Og så er det meget case-baseret. Vi har rigtige mennesker inde, der sidder med nogle reelle og virkelige problemstillinger, som ikke er fiktive. Vi sidder der og skal forsøge at udrede nogle tråde. Så det er rigtigt givtigt. Jeg har også erfaret, at den coachuddannelse, jeg har med mig fra AS3, den kan jeg faktisk bruge i bestyrelsesarbejdet, hvor det ikke handler om at sidde der som Kloge Åge og komme udefra med en masse perspektiver. Det handler i stedet om at udfordre den direktion og ledelse, som du er sat ind for at kunne hjælpe som bestyrelsesmedlem. Så jeg synes tingene hænger rigtig fint sammen.”


Interviewet med Jørgen Urbrand og ovenstående artikel er udført og skrevet af Rushy Rashid Højbjerg, dansk journalist, forfatter, radio- og tv-vært.

Del dette opslag:

Relaterede artikler

Kundecase: Stefan Hallas

Stefan Hallas opdagede SAL-netværket, at han blev udfordret og inspireret fagligt og mødte nye mennesker. Det vigtigste var dog, at han fandt et netværk, hvor han kunne sparre med ligesindede, og dermed kom han ud af den professionelle ensomhed, som han mærkede i sin hverdag.

Læs mere

Kundecase: Gitte Ankersen

Det kan være en stor omvæltning at gå fra at være kollega til leder i en startup, hvor rollerne er meget flydende i begyndelsen. Men når organisationen når en vis størrelse, opstår behovet for at strukturere processerne og definere rollerne skarpere.

Læs mere