Vi har i vores artikler om bestyrelsesarbejde delt en masse gode råd med dig, som har drømme om at komme ind i bestyrelserne. Herigennem har vi forsøgt at belyse, hvad man skal kunne, hvad man skal være opmærksom på, og hvordan man finder vej til bestyrelseslokalerne. Du har også mødt nogle erfarne bestyrelsesformænd, som på forskellig vis har luftet deres synspunkter om, hvad man bør tænke over.
Måske er dine bestyrelsestanker og -ambitioner allerede vakt, og du vil gerne tage det næste skridt. I givet fald vil vi gå direkte til sagen, og det kan du læse om her:
Vi vurderer, at der er tre byggesten at fokusere på:
Arriving – hvad kommer du med, og hvad ankommer du til?
Becoming – hvad skal der til, og hvem vil du være?
Connecting – hvor skal du være, og hvad skal du fortælle?
Formålet med Arriving
Tænk over, hvad det vil sige at ”ankomme”, om at gøre sig klar. Overvej, hvor enig du er i nedenstående udsagn, og hvordan du kan arbejde med punkterne:
- At du er ærlig over dig selv omkring, hvorfor du vil bestyrelsesarbejdet, og om din ambition skal justeres.
- At du har en fornemmelse af, hvad det vil sige at deltage i bestyrelsesarbejdet og forstår rollen.
- At du kender de basale paradokser og faldgruber for bestyrelser.
- At du forstår, hvordan du bedst kan sætte dine personlige kompetencer i spil og derigennem skabe værdi.
- At du er indstillet på, at du som bestyrelseskandidat skal matche markedets behov, og ikke omvendt.
Formålet med Becoming
Dernæst har vi becoming, om at blive klar og forstå det fundamentale i selve kernen af bestyrelsesarbejdet. Giv det også her en tanke og tænk over, hvad kan du kan sige ”tjek” til.
- Du kender til basis-redskaber for at kunne ”læse” en organisation.
- Du kender til basis-redskaber for at kunne formulere en strategi.
- Du har indsigt i grænsefladen mellem bestyrelse og direktion.
- Du kender til bestyrelsescyklussen.
- Du forstår, hvordan man bliver stærk i forhandling, kommunikation og proces.
- Du kender de væsentligste tendenser, som alle bestyrelser skal være opmærksomme på.
- Du kan sparre med ejerledere/direktører ”live” og hjælpe dem.
Formålet med Connecting
Er du i hus med A og B, kommer vi til C, som er connecting. Her er det vigtigt, at du prøver at se dig selv som et brand. Det betyder, at du skal have nedenstående helt klar:
- Dit bestyrelses-CV og din LinkedIn-profil er begge perfekte.
- Dit pitch er klar.
- Dit personlige brand er tydeligt.
- Dit netværk er i gang de rette steder.
- Du er tændt, og din personlige gennemslagskraft hjælper dig.
Det handler om kompetencer og diversitet
Vores erfaring siger, at det er nyttigt at få arbejdet grundigt med alle tre byggesten. Det giver dig fundamentet at agere ud fra. Vi håber også, at det giver dig indsigt i, hvad det kræver for at blive en dygtig bestyrelseskandidat.
Vi ved, at tusindvis af danske små og mellemstore virksomheder (SMV) står uden en professionel bestyrelse, og at der er behov for dygtige bestyrelsesmedlemmer, så det giver bestemt mening at gøre sig klar.
Husk på, dét at være klar til bestyrelsesarbejde handler ikke om at have en tung CEO-baggrund. Hvis du kan byde ind med input til virksomhedens strategiske udfordringer og muligheder, er du relevant.
Her kommer dine kompetencer ind i billedet: Måske er du stærk på det digitale, det innovative eller noget helt tredje. Du behøver ikke være klog på regnskabet 100 %. Lige nu tales der om diversitet overalt, og det er godt!
Det er ved at gå op for mange bestyrelser, at diversitet er godt for bundlinjen, så fat mod. Jo flere, der ønsker at påvirke, desto bedre og nemmere bliver det at åbne dørene til fremtidens bestyrelser.
God fornøjelse med dit næste skridt!