Hvor findes bestyrelsesposterne, og hvad er vejen dertil?

Spørgsmålet om, hvordan man kommer ind i bestyrelse, får vi ofte. Vi lærer dig, hvordan du kan netværke dig frem til bestyrelseslokalet.

Spørgsmålet om, hvordan man kommer ind i bestyrelse, får vi ofte.

For nogle er det som at betræde nyt land; man læser i Børsen om de store bestyrelseskonger, som headhuntes til de børsnoterede virksomheder. Det må være skønt at være sådan en, der headhuntes til en bestyrelse. At have en så høj markedsværdi, at ens viden og kompetencer er så efterspurgte.

Er der endnu ingen der har ringet til dig, så fortvivl ikke.

Som tidligere professor på CBS, Henrik Holt Larsen, engang udtalte:

”Børsen omtaler ca. 2 % af, hvad der rent faktisk sker i dansk erhvervsliv. Der er rigtig mange spændende virksomheder og mennesker, som aldrig når til forsiden eller blot portrætsektionen”.

Ergo er der masser af muligheder derude, det foregår bare under radaren. Så det næste interessante spørgsmål for dig, der gerne vil opnå en bestyrelseskarriere, er, hvordan foregår spillet under radaren?

Det er klogt at vide, for det er dokumenteret i nyeste version af SMV-bestyrelsesrapporten fra 2020, at kun 4 % af bestyrelsesposterne i de danske SMV’er besættes ved åbne opslag. Resten besættes via forskellige former for netværk.

Det betyder, at du skal lære at netværke dig frem til bestyrelseslokalet, og det kan du læse om nedenfor.

FØRST OG FREMMEST SKAL DU HAVE STYR PÅ DIT “HVORFOR MIG”

Når du har taget beslutningen om at ville opnå en eller flere bestyrelsesposter, har du også gjort dig seriøse overvejelser om, hvorfor du vil det, og hvad du kan bidrage med. Det er helt på plads. Du skal være klar på kort at kunne beskrive, hvem du er og hvad du gør, på en inspirerende måde. Dit pitch skal man kunne huske.

Du skal også kunne forklare, hvad du tilfører af værdi til netop det selskab, og her skal du kunne nævne dine to-tre vigtigste faglige kompetencer og personlige egenskaber.

Der er også rigtig vigtigt, at du har konkrete eksempler på de resultater, som du har skabt og opnået. Også hvordan du agerer i et team, og hvordan du forestiller dig, at du agerer i bestyrelsen. Hold dig ikke tilbage hvis du ikke har konkret erfaring fra bestyrelsesarbejde – andre erfaringer indenfor ledelse af projekter og rådgivningserfaring kan sagens være gode alternativer.

Alt dette arbejde beskrevet her tager tid – nogle bruger sparringspartnere, bestyrelsesuddannelser eller bøger til at blive klar. Jo mere du har styr på det grundlæggende, jo nemmere kommer du i betragtning.

Det basale må ikke undervurderes. Vi kalder det at ”ankomme,” fordi det svarer til, at man vil spille med på byens førende fodboldhold, men man har ikke rigtig gjort sig klar, hvor man kan bidrage; forsvar, midtbane eller angreb, og man har heller ikke sat sig ind i taktikken og spillestilen. Ergo er man ikke attraktiv for holdet.

NÅR DU HAR STYR PÅ DIT “HVORFOR”, ER DET TID TIL AT “GÅ TIL MARKEDET”

Når du ved, hvad du vil; er spilleklar, og måske ovenikøbet kan identificere hvilke virksomheder du gerne vil i bestyrelsen hos, er det tid til at melde ud. Dit netværk kan kun hjælpe dig, hvis du er helt klar om, hvad du vil. Jo mere specifikt, jo bedre.
 
Du siger det højt de steder, hvor dit netværk kan hjælpe. For nogle er det fx LinkedIn, erhvervsnetværk, bestemte indflydelsesrige personer, debatfora – ja, kun fantasien sætter grænser for, hvor du kan være tilgængelig.
 
Gør du det, begynder man at regne med dig, dit navn går igen, og jo mere dit navn gentages hos de rigtige, desto større er sandsynligheden for, at du kommer til fadet.
 
Der er også mange online grupper og bestyrelsesnetværk, du kan skrive dig op i, og du kan lære af andre med erfaring, hvordan de fik deres første post.

Du skal også have dit Board CV klar, som du hurtig kan sende til de nysgerrige. Her bør du kunne beskrive følgende:

  • Personlig info, inkl. foto
  • Spidskompetencer
  • Bestyrelsesuddannelse
  • Bestyrelseserfaring/poster og advisory boards
  • Professionel baggrund
  • Professionelle netværkResultater
  • Dit bidrag til bestyrelsen
  • Referencer (kontaktinfo på tre-fire professionelle kontakter)

En bestyrelsesprofil kaldes også et bestyrelses-CV, men det skal ikke sammenlignes med dit almindelige CV. Du skal i højere grand fokusere på de områder og resultater, der er vigtige i relation til bestyrelsesarbejdet. Du kan finde inspiration her, hvor forskellen mellem almindelig CV og bestyrelses-CV vises.

HVOR STÆRKT ER DIT NETVÆRK?

Hvis du er professionel fodboldspiller, har du en agent, der arbejder for dig. Vi kan godt overføre idéen om at have agenter, der arbejder for dig, i forhold til at opnå en bestyrelsespost. Det er samme principper, ligesom du også godt kan agere agent for dine ambitiøse netværkskollegaer.
 
Det handler om at aktivere, bruge og bidrage til netværket, til det kredsløb af tjenester som er i fuld sving derude. Skal du ind i dette rigtige kredsløb kræver det måske, at du opkvalificerer dine netværkskompetencer. At du bliver en bedre og mere effektiv netværker. Det kan du læse mere om her >

Den kompetente netværker er god til at tage imod og god til at give, i det lange løb. Alt for mange husker pludselig på, at de skal netværke, når de står i vanskelige eller udfordrende situationer. Så netværker man op ad bakke og tager og tager.

Derfor er det helt essentielt i forhold til at opnå bestyrelsesposter, at du har sat ind rigtig mange steder, at du har vist en generøsitet og en velvilje. Så vil mange flere bidrage til dine succeser. Når vi kigger rundt på dem, der opnår og tiltrækker bestyrelsesposter, så har de selv bidraget og investeret i relationer, og andre har fundet dem interessante.

I tidernes løb har vi interviewet mange dygtige topledere. Fælles for dem er, at nogle har troet på dem. Og de er jo ikke startet på toppen, ergo starter vi alle sammen et sted.

Prøv at tænke på dem, der har troet på dig: Hvad ville de sige til dig nu, hvor du vil videre? Lyt til deres stemme og fyld godt med energi på, gå ud og tro på det, spred dine budskaber, vær klar med verdens mest interessante pitch, udvælg fire-fem virksomheder og råb det højt.

Og så se hvad der sker…

God fornøjelse med det!

Del dette opslag:

Relaterede artikler

Kundecase: Jørgen Urhbrand

Selvom man er en erfaren leder, har man stadig behov for at have et pusterum. Og det får man i netværkene. Sådan er mit SAX-netværk.”, fortæller Jørgen Uhrbrand, direktør i AS3, som har været en del af netværket hos Stadil Advice i fem år.

Læs mere

Kundecase: Stefan Hallas

Stefan Hallas opdagede SAL-netværket, at han blev udfordret og inspireret fagligt og mødte nye mennesker. Det vigtigste var dog, at han fandt et netværk, hvor han kunne sparre med ligesindede, og dermed kom han ud af den professionelle ensomhed, som han mærkede i sin hverdag.

Læs mere