Onboarding er mere aktuelt end nogensinde, for der er kamp om talenterne, samtidig med at de stiller krav til jer om hurtigt at komme i gang med at gøre en forskel. Deres ambition og jeres ønske om en effektiv time-to-perform skal udnyttes, og det kan gøres via en smart onboarding-proces.
94 %* af de medarbejdere, der får et struktureret onboarding-forløb, siger, at det er yderst relevant og skaber motivation og læring i forhold til at komme i gang med at mestre jobbet.
*Tal fra Employee Experience Survey
Time to perfom
Time to perform er vigtig for såvel medarbejderen som virksomheden. Når vi boarder til en flyafgang, er der styr på retning, sikkerhed og procedurer. Den tankegang og de processer har mange virksomheder taget til sig, fordi det giver mening, når nye medarbejdere hurtigst muligt skal i gang. Men desværre oplever 44 %*, at deres første dag var forvirrende og ustruktureret.
De syv typiske fælder, når onboarding-programmet er mangelfuldt:
- Der foreligger ikke en skriftlig plan for onboarding-processen.
- Den nyansatte overbelastes med for megen information på for kort tid.
- Onboarding-programmet får tildelt for lidt tid.
- Der er ikke etableret succeskriterier for onboarding-processen.
- Der mangler gensidig feedback, så medarbejdernes forventninger ikke bliver bragt i spil.
- Den daglige leder er usynlig i onboarding-processen.
- Kollegerne er ikke klar til at agere som den forstærkende kultur- eller employer branding faktor.
Formålet med onboarding er bl.a.:
- At medarbejderen får en klar forståelse af sin rolle og sit ansvar.
- At medarbejderen kender sine mål, indsatsområder og succeskriterier.
- At medarbejderen ved hvordan virksomhedens værdier og politikker fungerer.
- At I øger fastholdelsen med en lavere personaleomsætning til følge.
- At forkorte den tid, der går inden den nye medarbejder er fuldt ud produktiv.
- At forbedre performance på kort, såvel som lang sigt.
God onboarding kan måles direkte på bundlinjen
Det kan måles direkte på bundlinjen, når dine nye medarbejdere kommer godt ombord. Du får mere loyalitet, bedre fastholdelse og højt engagement. Time-to-perform bliver mere effektivt, og dermed sparer du og henter ind på såvel bundlinje som kontoen for arbejdsglæde.
Dit og din virksomhedens omdømme stiger, så I kan tiltrække endnu flere af de medarbejdere, som er afgørende for, at I fortsat får succes.