17. november 2021 | Viden om digitalisering og sociale platforme er centralt for at forstå de nye for-retningsmuligheder
Modulets inspirator er Astrid Haug, som vil fortælle om hvad lederen skal navigere efter i en verden, der bliver mere og mere digital. Det sidste par år har gjort os alle mere digitale – både som forbrugere, borgere og ikke mindst medarbejdere. Det stiller nye og store krav til lederen. Samtidig stiller det fornyede krav om at nå ud til kunder og medarbejdere via sociale medier.
Mange har arbejdet forkert under covid-19. De fleste arbejdspladser har nemlig kun udnyttet en brøkdel af de muligheder, som den digitale virksomhed indeholder. Alt for mange steder sidestiller man det at holde digitale møder med at være en digital arbejdsplads. Men når ar-bejdet er lagt an på møder, binder man folk i både tid og fysisk eller digital tilstedeværelse.
Det positive er, at du har fået en unik mulighed til at gentænke din ledelse. For ingen topledere vil slippe afsted med pandemien som en parentes og blot vende tilbage til ’normalen’ med krav om fuld fysisk tilstedeværelse, samstemmende arbejdstimer og manuelle processer. For selv hvis man kommer til at bruge størstedelen af tiden på kontoret, vil en stor del af arbejdet foregå digitalt og via en skærm, e-mails, IT-systemer, chat etc. Derfor er der brug for en brede-re forståelse af, hvad det vil sige at arbejde digitalt, og hvad det vil sige at lede sin organisati-on, når størstedelen af ledelsen foregår digitalt.