Hvad gør du, når bekymringerne maser sig på?

-

Det gik egentlig ret godt, dengang verden så anderledes ud.

Dengang er ikke særlig lang tid siden.

Alle talte om, at forandringerne var store og ekspotentielle, og hvordan skulle man dog følge med. Nu er forandringerne større end nogensinde.

Måske du er en af dem, der knokler i en af de store virksomheder, hvor der forventes en forandringsparathed som aldrig set før. Ikke alene skal arbejdsgangene lægges om, børnene skal også aktiveres. En leder sagde til mig:

“Jeg arbejder mere end nogensinde, er på hele dagen, holder onlinemøder med kollegaer, der nærmest skifter ble, spiser og går på toilettet samtidig.”

Bekymringerne hos den lille selvstændige er også store:

“Min virksomhed er lukket, mine medarbejdere sendt hjem, nu går jeg og maler det hus, vi troede, vi skulle sælge. Alt er uvist, og jeg tager en dag ad gangen.”

Uanset din professionelle situation, så bruger du med garanti alt for meget tid på at bekymre dig – det gør de fleste mennesker. Men læs med nedenfor, når jeg fortæller, hvordan du med simple ændringer får bugt med bekymringerne.

Vi er stærkere, end vi tror

Hvad nu hvis vi accepterede præmissen om, at vi er selvhelende og stærke, at vi selv er i stand til at tilpasse os de udfordringer, som livet byder os, og den eneste, der kan modarbejde dette, faktisk er os selv?

At når vi modarbejder os selv, skyldes det forkerte strategier og vaner. Derfor kan vi faktisk arbejde med at ændre vores mentale strategier og de uhensigtsmæssige vaner.

Lyder det for godt til at være sandt?

Ikke desto mindre er det lykkedes dygtige, forskningsbaseret psykologer (Adrian Wells, Pia Callesen m.v.) at fremvise resultater, der viser, at mennesker med diagnoser som depression og PSTD kan overvinde deres lidelser ved at tilegne sig effektfulde mentale strategier.

Mentale strategier, der kan anvendes af alle

Disse mentale strategier eller værktøjer kan anvendes af alle mennesker, der ønsker at tage ansvar for sig selv og sin tilstand. Man behøver ikke være diagnosticeret for at kunne få stor glæde af værktøjerne eller teknikkerne.

Noget af det, som Wells og Callesen ser som problemet, er den mængde af tid, vi bruger på at bekymre os, gruble og analysere hele tiden.

Hvis du bruger for meget tid på bekymringer og negative tanker, kan det medføre stresslignende symptomer og et fokus på alt det, du ikke ønsker.

Du skal i stedet lære at styre dine negative tanker. Det kan f.eks. ske ved at sige til dig selv, at din ”bekymringsbutik” kun holder åbent hver dag mellem kl. 17.30 og 18.00.

Her kan du så til gengæld bekymre dig, gruble og analysere alt det, du vil.
Mange, der praktiserer denne øvelse, oplever et markant mindre tidsforbrug på bekymringer og oplever at få mere kvalitetstid med dem selv og andre.

Masterclass i mentale strategier – få ryddet op i negative bekymringer og tanker

I Stadil Advice tilbyder vi en særlig masterclass i mentale strategier.

På denne masterclass får du øvelser og værktøjer til at opnå mentale strategier, der arbejder for dig og dine ambitioner. Du bliver fri for at bruge tid på det, som dræner dig, men fokuserer i stedet på det vigtige.

Læs her, hvad en leder oplevede efter at have taget teknikkerne i brug:

”Mit udgangspunkt var nye udfordrende situationer i virksomheden; fyringer, organisationsændringer, politiske spil. Jeg havde også mine egne medarbejdere at tage hensyn til. Det hele kørte rundt i hovedet, dårlig samvittighed hele tiden, især når jeg kom hjem og skulle være familiemenneske. Jeg brugte nærmest hver en ledig time på at bekymre mig, og det resulterede i dårlig nattesøvn og en negativ spiral.

Ved at benytte teknikkerne har jeg fået en afstand til, hvad der sker i virksomheden, så jeg er blevet meget mere professionel på den gode måde. Jeg har fået enorm positiv feedback fra såvel topledelse som medarbejdere. Især har det virket, at jeg har lært ikke at bekymre mig, når jeg er hjemme og derved faktisk fået fornyet overskud. Det at kunne skelne mellem bekymringerne og holde op med at tro, at alt skal analyseres hele tiden, det virker altså for mig.”

Vi arbejder med teknikker, du med det samme kan implementere. Du lærer at styre dine tanker, og du får adgang til nye uanede muligheder for at opnå dine mål.

Er du interesseret i, hvordan du med vores masterclass forebygger negativ stress og rydder ud i dine destruktive vaner, så kontakt os.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Seneste artikler

Se digitaliseringen som en positiv pandemi

Flere benytter coronasituationen som lejlighed til at forandre deres organisation. Der bliver sat fokus på distanceledelse og digitaliseringen. Læs med, hvordan du kan mestre at lede på afstand.

Du skal bruge søkort og kigge efter isbjerge samtidig

Som leder har du lige nu to hovedopgaver: Du skal håndtere den aktuelle situation, samtidig med at du skal forberede dig selv og din organisation til den virkelighed, der venter bagefter. Læs mere her.

Din ledelsesstil skal kaste lys over organisationens mørketal

Lær, hvordan du skal forstå og træne selvbevidsthed og personlig udvikling, forbedre kommunikation samt forstå interpersonelle relationer, gruppedynamik, teamudvikling og intergruppe-relationer.

Job crafting – lad medarbejderen forme sit job

Under coronakrisen har mange ledere oplevet, at der reelt er en efterspørgsel for lederskab, såvel oppefra som nedefra. Denne efterspørgsel efter lederskab kan helt oplagt løftes med ”job crafting”.

Er du klar til generation Y?

Inden for de næste par år vil der ske et generationsskifte, idet den store generation Baby Boomers født i årene 1946 til...