Som leder skal du ansætte, vurdere og sætte dit team. Den største forhindring i at gøre det professionelt, er de bias, du har. Bias er de briller, som vi ser og forstår verden med.
Din ”verden” kan f.eks. være bygget op om, at det er godt at være handlekraftig og have gennemslagskraft, mens du opfatter empati som en svaghed. Dine briller gør dig ubevidst inkompetent, når du skal vurdere andre. Din forudindtagethed hæmmer dig.
Kan du genkende dig selv i nedenstående situationer? Og vær helt ærlig.
1. Du skærer alle over en kam
Bias er her, at du kan risikere at tillægge mennesker nogle generaliseringer, som du faktisk ikke har belæg for. Overført til jobsamtalen kan du dømme kandidatens adfærd alt for hurtigt.
Hvis kandidaten fremstår lyttende og tilbageholden, kan du måske konkludere, at denne adfærd automatisk overføres til jobbet, og at kandidaten f.eks. ikke kan være en ekstrovert sælger.
Men pas på med for hurtige konklusioner! Jobsamtaler er ikke fyldestgørende billeder af, hvordan kandidaten er i stand til at passe sit arbejde.
2. Du hyrer dem, der minder om dig selv
Kig dig omkring, på din omgangskreds og din arbejdsplads, og du vil formentlig se mange små kloninger af dig selv. Du oplever, at der er match på interesse, holdninger, værdier og engagement. Det er helt naturligt, vi er flokdyr, og det giver tryghed socialt at omgås folk, der minder om dig selv.
Overført til jobansættelser vil du automatisk føle dig tryg, når du sidder overfor en kandidat, der minder om dig selv. Du tænker ”så kan det ikke gå helt galt”, men glemmer, at man ikke kan kopiere dig eller dine succeser til andre. Glem dit eget spejlbillede og gå efter diversitet, når du ansætter.
3. Du udfordrer ikke dine antagelser nok
Når vi skal vurdere et andet menneske, er vi tilbøjelige til at søge efter at få vores antagelser bekræftet. Det gælder, hvad enten de er negative eller positive. Så hvis du synes kandidaten er faglig kompetent og sympatisk, vil du stille lettere spørgsmål, end hvis du ikke bryder dig så meget om kandidaten.
Vi søger at få bekræftet vores antagelser, at få vores verdensbillede til at stemme. Det gør os mindre objektive og forhindrer os i at få reel ny viden. Det er ikke kun i rekrutteringssituationer, men også efterfølgende, at vi bliver ”blinde” og begynder at forklare f.eks. fejl med, at det ikke er kandidatens skyld, men omgivelserne.
4. Du tror, dit mindset er det rigtige
Din selvfortælling står i vejen for at ansætte yngre, anderledes medarbejdere. Hvis du f.eks. har en selvfortælling om, at alt hvad du har opnået i livet skyldes hårdt arbejde, flid og en præference for karriere fremfor familieliv, kan du automatisk fravælge at ansatte ”dem, der ikke fortjener at være på dit niveau”. Det kan betyde, at du får svært ved at få øje på dem med andre kvaliteter og mindset end dig selv.
Vi skal passe på med, at vores egen optagelse af os selv reelt set står i vejen for at få medarbejdere ombord, der faktisk ville kunne tilføre helt andre kvalifikationer og innovative kræfter.
Hvad kan der gøres?
Hvis du kan dæmpe dine bias ved blandt andet at have et veludviklet realistisk selvbillede, giver det dig mulighed for at ansætte med højere træfsikkerhed.
På baggrund af vores viden og erfaring har vi samlet en række anbefalinger, så du kan handle på baggrund af det rette grundlag:
- Lav en ordentlig jobanalyse af den pågældende stilling.
- Involvér andre i rekrutteringsprocessen.
- Brug cases for at teste kandidatens faglige evner.
- Tag den gode reference.
- Brug indlæringstest til at teste kandidatens evne til at suge viden til sig.
- Få testet kandidatens personlighed.
- Lad kandidaten møde sine medarbejdere eller kollegaer.
- Husk at en god medarbejder er noget, man bliver med den rette onboarding og forventningsafstemning.
- Husk prøvetid og den rette kontraktform.
- Tænk over dine bias og hvordan de påvirker dig og dine valg.
Ønsker du de rette kompetencer og værktøjer til at teste dine kandidaters personlighed? Bliv certificeret i vores personlighedstest Stadil Advice Personprofil, som kan anvendes til vurdering af jeres jobkandidater, onboarding af nye medarbejdere, kompetenceudvikling, coaching m.m.
God fornøjelse med at finde den rigtige medarbejder!