Lederudvikling kræver mod og sårbarhed

– Når et lederteam finder nøglen!

Nogle af de mest værdiskabende lederseminarer og workshops, som Stadil Advice har fået lov at facilitere de sidste par år, har haft et helt bestemt udgangspunkt.

Det udgangspunkt hviler på en antagelse om, at langtidsholdbar udvikling opstår, når vi beskæftiger os med noget, som kan mærkes.

Det kan være sårbart at udstille sig selv

Konkret bruger vi de dilemmaer, cases, udfordringer og situationer, som teammedlemmerne oplever som kritiske og vanskelige, til at blive klogere sammen som lederteam.

Lederen fremlægger indledningsvist sin case, hvorefter jeg som facilitator driver en proces, som hviler på gensidig tillid, loyalitet og uærbødig support.

Det kan godt være en sårbar proces at risikere at udstille sig selv på den måde, men ALLE ledere har noget, som de kan blive bedre til, de har alle blinde vinkler og ikke mindst har behov for support.

Exit-interviews giver læring

En særlig variant i vores arbejde med lederteamet er, at vi behandler de såkaldte exit-interviews; samtaler foretaget med de ansatte, som forlader virksomheden.

Det er ikke altid pæne ord, der afleveres på vej ud af døren, men det afgørende er at lede efter nøglen. Nøglen, som kan skrives med seks bogstaver: LÆRING – og der ligger gaver i disse exit-interviews. De giver ledelsen mulighed for at identificere, hvilke områder af virksomheden der bør forbedres, og i nogle tilfælde vil de være i stand til at løse de specifikke problemer og tilskynde medarbejderne til ikke at gå.

Jeg er hamrende stolt over på første hånd at opleve ledere, der vælger at blotte sig for siden at opnå 100% opbakning til deres case. Det resulterer i et lederteam, der står skulder om skulder med nøglen til at klare “hvad-som-helst, når-som-helst og hvor-som-helst.” Fordi de VIL hinanden, VIL lære og ved, hvordan man kollektivt REFLEKTERER over et problem.

Læs mere om lederudvikling – executive coaching.

Del dette opslag:

Relaterede artikler

Kundecase: Jørgen Urhbrand

Selvom man er en erfaren leder, har man stadig behov for at have et pusterum. Og det får man i netværkene. Sådan er mit SAX-netværk.”, fortæller Jørgen Uhrbrand, direktør i AS3, som har været en del af netværket hos Stadil Advice i fem år.

Læs mere

Kundecase: Stefan Hallas

Stefan Hallas opdagede SAL-netværket, at han blev udfordret og inspireret fagligt og mødte nye mennesker. Det vigtigste var dog, at han fandt et netværk, hvor han kunne sparre med ligesindede, og dermed kom han ud af den professionelle ensomhed, som han mærkede i sin hverdag.

Læs mere