Camilla Andersens hattrick: 3. scoring: Passion som unik drivkraft

-

Vi har interviewet Camilla Andersen, ejer og direktør i Travel Sense, også kendt som en af dansk håndbolds største profiler og jernhård lady, om hendes udfordringer med at overleve en omsætningsnedgang på 95 %, om at miste, om at tro på at der stadigvæk er gyldne muligheder, om hellere at være fri end være del af et børsnoteret cirkus, om lederværdier og om øjeblikke, der ændrede hendes liv og skabte nye enestående muligheder.

Lad dig inspirere af en helt særlig livshistorie og kvinde. Mærk efter om det giver dig mod på at gentænke der, hvor du er lige nu. Vi fortæller Camillas historie i tre dele:
 

  1. Defining moments eller de gyldne øjeblikke – Fra ”var til at være”.
  2. Lederværdier – Giv aldrig op, anerkend holdet, dig selv og omfavn fejl.
  3. Travel Sense – Min passion for at give de unikke oplevelser videre.

Du kan læse tredje del nedenfor. God fornøjelse.

Travel Sense – Min passion for at give de unikke oplevelser videre 

Hvad er en unik oplevelse? Jeg blev forleden spurgt, om jeg havde haft en god oplevelse med at få leveret en pakke fra Post Nord. Egentlig er det til at grine af: Kunne dagens højdepunkt være pakken fra Post Nord som en form for ”ud af kroppen-oplevelse”? Måske ikke helt, så skal der godt nok være gået corona-kuller i den. Nuvel sætter det egentlig meget godt scenen for, hvad er så den gode og unikke oplevelse?

Hos Camilla og hendes folk er der ingen tvivl: De unikke oplevelser kan du huske resten af dit liv. Fordi du var der og oplevede en stemning, som nærmest genfødte dig på ny. Du oplevede at være del af noget stort, noget ganske særligt. Og her kan sport noget helt særligt, nemlig at levere en uforudsigelighed, der gør, at vi bliver så følelsesmæssig påvirket, at vi husker alt, hvad enten vi vinder eller taber.

Som f.eks. Champions Leaguefinalen i Istanbul mellem Liverpool og Milan, kåret til en af de bedste finaler nogensinde. Camilla forklarer:

”Den kamp kan alle huske resten af deres liv. Det drama og den spænding var noget helt særligt. Alt gik op i en højere enhed. Når det sker, rammer vi plet. Vi sørger for rammer og forudsætninger for at give de unikke oplevelser. Vores succeskriterium og fornemste opgave er at overgå vores kunders forventninger. At gæsterne er så glade, at vores kontaktperson oplever, at alle står og klapper mandag morgen. Så har vi lykkedes. Men vi kan ikke kontrollere, om Liverpool vinder, eller Danmark vinder guld i håndbold, der er grænser, trods alt.”

DNA’et i Travel Sense handler om de unikke oplevelser, som printer sig ind og efterlader sig de gode aftryk. Historien om at komme hertil handler om at give noget videre:

”Som barn blev jeg taget med i håndboldhallen, jeg følte mig hjemme, det gik godt, sport blev mit liv, og nu skal andre have oplevelsen. Det gør jeg via Travel Sense.

Vi startede selvsagt med sportsoplevelser, nu har vi udvidet med andre former for unikke oplevelser, fordi vi kan se, at der bare sker noget, når man gør sig umage for at skabe noget sammen med det formål at opleve noget udover det sædvanlige.”

Mit bagkatalog med unikke oplevelser skal bruges til gavn for andre

”I 1919 havde jeg 120 rejsedage. I starten med Travel Sense var det meget sport og fodbold, ergo jeg har set mange fodboldkampe alle mulige steder. Men de opgaver med at tage kunder til storslåede fodboldkampe har mine medarbejdere heldigvis kunne overtage og elsker alt det.

Jeg fokuserer nu på de store grupper af virksomheder, som inviterer deres kunder eller medarbejdere på belønningsture, og hvor det er min opgave at leve op til deres forventninger. Det kan starte et år, inden vi finder destinationen, og hvor vi kan bruge op til 20 dage i forberedelse for at tjekke alle detaljer. Sådanne arrangementer kan jeg have 15 af om året. Men jeg bruger selvfølgelig min viden hele tiden til at opdatere rejserne.

Dansk Håndbold Forbund er en af mine kunder, og hele forberedelsen til OL i Japan har været en fire år lang proces. Japanerne har brug for at opbygge tillid, så derfor kom der mange rejsedage.

Men det er vigtigt at forstå, at det er hårdt arbejde. Når jeg har en gruppe, sidder jeg ikke og ser kampen til ende, for jeg skal helt sikkert finde en bus, inden kampen slutter. Jeg får aldrig slutningerne. Eller jeg mister et kvarter, fordi jeg køber øl til alle. Og så skal jeg på natklub og finde mine gæsters pladser, afregne og jeg er oppe, før alle andre. Djævlen er i detaljen. Det er ikke kun nemt, og det har mange svært ved at forstå.

En anden vigtig faktor er økonomi. Når jeg skal lave aftaler i Europa, skal der være styr på regnskaberne. Det hænger sammen, glæden hos kunderne giver os økonomisk vækst og gør, at jeg kan lave de gode aftaler med de bedste indenfor branchen.”

Foto: Anne Bæk

Birgit Aaby, kendt hunløve og investor

I 2017 køber Birgit Aaby sig ind i Travel Sense. Birgit Aaby er en eftertragtet og selektiv investor.

”Jeg har kendt Birgit siden 1997, hvor hun var sponsor i Brøndby. Hun har løbende spurgt, og så var der en mulighed. Birgit er en vildt god partner, hun har en ro og viden om at drive en forretning. Jeg kan altid sparre med hende, på medarbejderniveau og kundeniveau. Hun har også givet meget give ro i denne her tid. Hun er formand for bestyrelsen, og jeg er administrerende direktør. Min bedre halvdel er også i bestyrelsen, så mit setup er for mig at se helt perfekt.”

Camilla fortæller, at såvel Birgit som Camillas partner er med på nogle af turene, når der brug for hænder. Begge er virkelig gode til mennesker og kender alt til at levere service på et højt niveau.

Relevans og altid på udkig efter den næste store oplevelse

Hvad gør man i oplevelsesbranchen for at holde sig relevant?

”Jeg skal jo udvikle mig, så jeg følger med i medierne, følger nogle cool rejsebureaner, og så er jeg i netværk med mange mennesker, som stort set alle rejser, også med deres arbejde. Mange har medarbejdere ude på oplevelser og messer, så jeg møder nemt folk, der kan bidrage. Derudover kommer jeg meget ud og ser, hvad der sker, ser hvad der tænder folk.”

Camilla er således orienteret mod at lytte og lære:

”Jeg arbejder for, at alt kan lade sig gøre. Jeg kan altid skaffe billetter til den vildeste sportsfinale. Stort set. Indenfor rimelighedens grænser via mit netværk, jeg er kun to led fra at kunne få fat i hvem som helst. Måske ikke lige Trump, men Obama. Men jeg kunne aldrig finde på at udnytte nogen.
Nu kan jeg vælge og vrage imellem de fedeste sportsoplevelser, og det vil jeg gerne give videre til andre. Jeg er meget privilegeret i forhold til oplevelser.”


Find din professionelle passion

At Camilla er meget privilegeret i forhold til oplevelser er vi ikke i tvivl om. Vi er heller ikke i tvivl om, at der brug for gode oplevelser. Ikke mindst efter at vi har været lukket så meget ned. Vi trænger til at komme ud, blive inspireret og ja, opleve noget nyt.

Camilla har skabt sig et (arbejds-)liv fuld af passioner på mange niveauer. Hun har kæmpet for det, valgt fra, fokuseret, uddannet sig og har sat sit hold med investor, partner og dedikerede medarbejdere. Hvis du ønsker at gøre som Camilla, kan du med fordel betragte vores model for den Professionelle Passion.

Modellen for Professionel Passion

Prøv at stille dig selv følgende spørgsmål inden for modellens kategorier:

Passion:

Hvad brænder jeg for?
Camilla brænder for de gode oplevelser, for rejser og mennesker.

Stjernekompetence:

Hvad er jeg god til?
Camilla er uddannet i branchen, har selv oplevet det vildeste og har over 20 års erfaring.

Markedsværdi:

Hvad ved jeg om mit ”marked”, og hvad ved ”markedet” om mig?
Camilla er i konstant dialog med sit marked, og markedet kender hende, hvilket er et godt udgangspunkt for at lykkedes.

Motivation:

Hvad motiverer mig?
Camilla motiveres af at få helheden til at lykkedes; de gode oplevelser, en økonomi der hænger sammen, og medarbejderne/holdet der fungerer.

Flow:

Hvad skal jeg være i flow med?
Hos Camilla er flowet f.eks., når turene er i fuld gang, når destinationer skal opleves, når oplæg skrives og planlægges. Flow er de gode udfordrende opgaver. 

Lykke:

Hvad gør mig lykkelig?
For Camilla er det, når opgaven er fuldført, kunden er tilfreds, eller når det hele bare går op i en højere enhed.

Alle disse tilstande og indsatser skaber tilsammen den professionelle passion, som beskriver formlen for et meningsfuldt arbejdsliv.

Faktaboks: Camilla Andersen

– Ejer og direktør i Travel Sense siden 2002.
– Begyndte i rejsebranchen i 1997.
– Solgte i 2017 20 % af Travel Sense til Birgit Aaby, som ligeledes er bestyrelsesformand i virksomheden.
– Spillede 194 håndboldlandskampe, scorede 846 mål – selvom hun stoppede som 27-årig. Hun er den kvindelige landsholdsspiller, der er noteret for flest landskampmål.
– Dansk, Olympisk, Europa- og Verdensmester – vandt otte medaljer i alt til Danmark.
– I 2012 blev hun optaget i Danmarks Idrætsforbunds Hall of Fame.
– Master i Oplevelsesledelse fra RUC og en HD i Regnskab fra Syddansk Universitet. Ved at færdiggøre en MBA på Henley Business School.
– De seneste 12 år har hun siddet i forskellige bestyrelse, bl.a. otte år i Team Danmarks bestyrelse.
– Gift med Charlotte.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Seneste artikler