De fem dysfunktioner i et team

En knivskarp fortælling om, hvilke faldgruber et dysfunktionelt team er i stand til at lande i uden problemer, hvor mange er subtile og derfor svære at gennemskue, og ikke mindst, hvor store konsekvenser det har for virksomheden og forretningen.

Denne bog har vores ven af Stadil Advice, deltager på vores ledernetværk og supervisor på vores bestyrelsesuddannelse Board Work, direktør for Danske Advokater, Paul Mollerup, i længere tid anbefalet mig at læse, nemlig ”De fem dysfunktioner i et team” af Patrick Lencioni.

Det er en fortælling om lederskab skrevet som en ”erhvervsnovelle” om, hvad Kathryn, som nyudnævnt CEO for DecisionTech i Silicon Valley, går igennem med sit ledelsesteam.

En knivskarp fortælling om dysfunktionelle teams

Det er ganske enkelt en knivskarp fortælling om, hvilke faldgruber et dysfunktionelt team er i stand til at lande i uden problemer, hvor mange er subtile og derfor svære at gennemskue, og ikke mindst, hvor store konsekvenser det har for virksomheden og forretningen.

Det er heldigvis også fortællingen om, hvad teamet er i stand til, når det bliver funktionelt, og man spiller hinanden gode. Alt hviler på disse fem teamdyder i nedenstående figur, som er hinandens forudsætninger.

De fem dysfunktioner

  1. Manglende tillid: Uden tillid mellem teammedlemmerne bliver ærlig og åben kommunikation umulig. Teammedlemmerne beskytter sig stræber efter usårlighed.
  2. Frygt for konflikt: Uden konflikt vil teamet undgå at tage vigtige diskussioner, der kan føre til forbedringer. Kunstig harmoni opstår.
  3. Mangel på commitment: Uden commitment bliver beslutninger halvhjertede og udførelsen ineffektiv. Tvetydighed gennemsyrer kulturen.
  4. Undgåelse af ansvar: Uden ansvar bliver det svært at holde teammedlemmerne ansvarlige for deres bidrag. Kvalitet og standarder svigter.
  5. Uopmærksomhed på resultater: Uden fokus på resultater kan teamet miste retningen og formålet. Derfor suboptimeres, behov for status og ego overtager.

Fra udfordring til succes: Kathryns rejse gennem modgang og sejr

Fortællingen begynder i mørket og ender i lyset. Kathryn står over for hård modgang og kyniske udfordringer, men det er netop i disse vanskelige øjeblikke, hun finder det rette hold med den rigtige indstilling.

Bogen er ikke kun letlæselig og underholdende, den er også dybt genkendelig for mange fra det virkelige liv.

Det er overraskende, hvor let et team kan ende i en ‘comfortably numb’-tilstand, som Pink Floyd så poetisk beskrev og sang om i 70’erne, hvor hver enkelt har deres egne agendaer, og holdet lider som følge heraf. Større og større bliver tabet, hvis ikke retningen ændres.

Mine tre råd til ledere og rådgivere

Mine takeaways fra bogen og tre råd til ledere og rådgivere er:

Hvor langt kan du komme med dit team?

En analogi fra sportsverdenen: I 90’erne overraskede det danske kvindelandshold i håndbold ved at vinde sølv ved VM, selvom holdet næsten var blevet nedlagt måneder tidligere. Træner Ulrik Wilbek måtte fyre den dygtigste spiller, Anja Andersen, for holdets bedste.

Dette viser, at nogle teammedlemmer kan være essentielle, mens andre skal undværes for teamets succes. Vær ærlig om, hvorvidt et teammedlem stadig passer ind, og handle derefter.

Arbejd med midlertidige ledelsesværdier

Mange virksomheder har kerneværdier, der understøtter vision og mission, men det er også vigtigt at have midlertidige ledelsesværdier, der skaber forandring og fremdrift. Disse værdier skal kunne justeres efter de aktuelle strategier og udfordringer, som virksomheden står overfor. Dette kan skabe en dynamisk kultur, hvor balance, trivsel og synergi er i fokus.

Vær ærlig og hurtig i din handling

Gennem vores erfaring med over 400 ledernetværksmøder i Stadil Advice har vi set, at ledere ofte handler for langsomt. Mange oplever professionel ensomhed og tøver med at tage afgørende beslutninger.

Spørg dig selv: ”Hvis du ser tilbage, handlede du så for hurtigt, tilpas eller for langsomt?” Ofte vil svaret være, at man handlede for langsomt. Vær derfor ærlig om situationen, vurder potentialet for forbedring, og vær villig til at handle hurtigt, hvis det er nødvendigt.

En uundværlig bog for ledere

“De fem dysfunktioner i et team” er en uundværlig læsning for ledere, der ønsker at forstå og forbedre dynamikken i deres teams. Bogen giver ikke kun indsigt i de problemer, der kan opstå, men også praktiske råd og strategier for at skabe et funktionelt og succesfuldt team.

Tag dig tid til at læse bogen, og gennemfør den mini-evaluering af dit team, som findes sidst i bogen. Det kan være en øjenåbner og et første skridt mod en mere effektiv og harmonisk ledelse.

Del dette opslag:

Relaterede artikler

Kundecase: Jørgen Urhbrand

Selvom man er en erfaren leder, har man stadig behov for at have et pusterum. Og det får man i netværkene. Sådan er mit SAX-netværk.”, fortæller Jørgen Uhrbrand, direktør i AS3, som har været en del af netværket hos Stadil Advice i fem år.

Læs mere

Kundecase: Stefan Hallas

Stefan Hallas opdagede SAL-netværket, at han blev udfordret og inspireret fagligt og mødte nye mennesker. Det vigtigste var dog, at han fandt et netværk, hvor han kunne sparre med ligesindede, og dermed kom han ud af den professionelle ensomhed, som han mærkede i sin hverdag.

Læs mere